کتاب واتیکان دنیای اسلام و غرب

موضوع کتاب : کتب فارسی

نوع کتاب : کتابهای اختصاصی

«واتیکان، دنیای اسلام و غرب» نوشته استاد سید هادی خسروشاهی در سال ۱۳۸۰ از سوی «کلبه شروق» و «نشر سماط» منتشر شده است. این کتاب دارای یک مقدمه، ده بخش و در پایان هم از مجموعه ‏ای ضمیمه ‏ها، اسناد و عکس‏ های مرتبط است.

آشنایی اجمالی با روش سیاسی واتیکان، روابط واتیکان، اهداف واتیکان در دنیای اسلام، واتیکان و صهیونیسم بین الملل، روابط واتیکان با اسرائیل و امپریالیسم آمریکا، واتیکان از دیدگاه ما، مسئولیت واتیکان، نبرد با اسلام! واتیکان و مفهوم همزیستی مسالمت ‏آمیز، اهداف تبشیر در دنیای اسلام، سندی از کنفرانس ادینبورگ، عناوین ده بخش این کتاب هستند. مطالب این کتاب، پیش از این به صورت مقاله یا سخنرانی‏ در سال‏های گذشته با محوریت واتیکان و همکاری آن با امپریالیسم و صهیونیسم ارائه شده است و هم اکنون یک‏جا و به شکل کتابی مستقل، بدین صورت منتشر شده است.

نویسنده دغدغه ‏مند این نوشتارها ـ که خود سابقه حضور در کلیسای واتیکان به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران داشته است ـ سعی کرده است در این کتاب، مخاطبان و خصوصاً نسل جوان را با سیاست‏های واقعی واتیکان آشنا کند و از ورای آنچه سیاست‏های صلح ‏آمیز و بشردوستانه معرفی می‏شود، از همکاری و همسویی واتیکان با امپریالیسم و صهیونیسم پرده بردارد.

نویسنده در فصل اول به روش سیاسی واتیکان پرداخته است. این بخش از کتاب، گزارش ارائه شده درباره واتیکان و نوع دیپلماسی و فعالیت آن در «سمینار مرکزی سرپرستان نمایندگی‏ های جمهوری اسلامی ایران در اروپا و آمریکا» در سال ۱۳۶۲ است ـ چنان مستند به نقد سیاست‏های دوگانه واتیکان در برابر مسائل جهان می پردازد که انتشار آن در روزنامه‏ های همان ایام، واکنش سفیر واتیکان در تهران را به همراه داشت و این سخنان را «مقالاتی علیه واتیکان» تلقی و تعبیر نمود. روابط واتیکان با فاشیسم، بخش دوم این کتاب را تشکیل می‏دهد. محور این بخش از کتاب، گزارشی کوتاه از یافته های فرید لندر، اسناد تاریخ در موسسه تعلیمات عالی دانشگاه ژنو است که به هنگام نگارش پایان نامه تحصیلی‏اش به اسنادی درباره روابط واتیکان ـ در زمان پاپ پیوس دوازدهم با هیتلر و آلمان نازی دست یافته بود. نویسنده در بخش سوم، اهداف واتیکان در دنیای اسلام را بررسی می‏کند و در بخش چهارم، به روابط واتیکان و صهیونیسم پرداخته است. در بخش پنجم کتاب، روابط واتیکان با اسرائیل ذکر می‏شود که مقاله‏ای دیگر درباره روابط بین آنهاست و اکنون پس از گذشت سالها، اغلب پیش‏بینی‏ های نویسنده تیزبین، درباره گسترش روابط واتیکان و اسرائیل غاصب تحقق یافته است. روابط واتیکان با امپریالیسم آمریکا، عنوان بخش ششم این کتاب است که به مناسبت سفر ریگان به واتیکان نوشته شده است. در بخش هفتم این کتاب تحلیلی، متن گفتگوی ماهنامه Giorni 30 (سی روز در کلیسا و جهان، چاپ رم ایتالیا) با نماینده اسبق جمهوری اسلامی ایران در واتیکان می‏آید که به مناسبت پایان مأموریت پنج ساله حضور وی در واتیکان صورت گرفته است. «مسئولیت واتیکان»، عنوان بخش هشتم این کتاب است که از تضاد عمیق سیاست ظاهری واتیکان در قبال جمهوری اسلامی با سیاست‏های پنهانی آن خبر می‏دهد و از موضع‏گیری علنی کلیسا در قبال ایران اسلامی، به شدت انتقاد می‏کند. «نبرد با اسلام! واتیکان و مفهوم همزیستی مسالمت‏ آمیز!» عنوان بخش نهم این کتاب مقاله نویسنده در سالهای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی است که نویسنده به عنوان یک فعال مسائل جهان اسلام، شعار همزیستی مسالمت ‏آمیز کلیسا با مسلمانان را نقشه تازه واتیکان برای ادامه کارهای غیر قانونی در کشورهای اسلامی و توطئه ‏ای برای جلب توجه مسلمانان بی‏ اطلاع و ساده ‏اندیش و ساده ‏دل! می‏داند. نویسنده در بخش آخر کتاب هم به اهداف تبشیر در دنیای اسلام می‏پردازد که این بخش، متن سخنرانی دپیلو. آچ. تی. گاردنر در کنفرانس جهانی تبشیر است که نزدیک به نه دهه قبل در کنفرانس خاص «پدران روحانی» ایراد شده است و بر ضرورت گسترش دامنه کار مسیونرهای مذهبی در دنیای اسلام جهت تبشیر مسیحیت و مبارزه با اسلام و مسیحی کردن جهان اسلام تأکید می‏کند.

در بخش ملحقات هم نامه‏ها، یادداشت‏ ها و گفتگوهای مهمی ذکر شده است که مطالعه آن خالی از لطف نیست و حقایق دیگری را از روابط واتیکان با دنیای اسلام را رو می‏کند. اسناد و عکس‏ها، پایان‏ بخش این کتاب ارزشمند تحلیلی و انتقادی هستند.

Leave A Reply

Your email address will not be published.