سخنرانی دکتر آیت پیمان در مراسم رونمایی کتاب قدیمی ترین شرح کلامی بر نهج البلاغه

این اثر قدیمی ترین شرح کلامی نهج البلاغه است که مربوط به قرن ششم است .
و احمد بن محمد وَبَری صاحب اثر از مفسران بزرگ نهج البلاغه می باشند که به شرح اندیشه های کلامی آن پرداخته است.
اهمیت کتاب شرح نهج البلاغه وبری از آن جهت است که اندیشه های کلامی نهج البلاغه که درک آن دشوار است و نیاز به توضیح دارد، را شرح کرده و روشن نموده است.
آنچه بر اهمیت شرح وبری بر نهج البلاغه می افزاید این است که سه شخصیت معروف از مفسران نهج البلاغه سخنان او را در کتاب های خود نقل کرده و به آرای او توجه ویژه ای داشته اند که عبارتند از: بیهقی، قطب الدین الکیدری و ابن عتایقی.
این نشان می دهد که شرح نهج البلاغه توسط وبری جایگاه مهمی داشته است تا جایی که مورد توجه مفسران نهج البلاغه قرار گرفته است.
متأسفانه شرح نهج البلاغه وبری با گذشت زمان از بین رفته است و اکنون نسخه ای از آن موجود نیست.
آنچه جناب آقای دکتر خضر نبها نویسنده و گردآورنده ارجمند این کتاب انجام داده، این است که به سراغ سخنان و آرایی از وبری که در کتاب بیهقی منعکس شده رفته، و آنها را در قالب این کتاب مورد نظر با فصل بندی علمی و توضیحات و شرح کافی در حاشیه ارائه کرده است.

پیمان گفت: اهمیت کتاب نهج البلاغه وبری از آن جهت است که اندیشه‌های کلامی نهج البلاغه که درک آن دشوار است و نیاز به توضیح دارد در این کتاب شرح داده و روشن سازی شده است.

او با بیان این که گرد آوری کتاب مخطوط المطوی اقدم را محقق لبنانی در ۱۶ باب و به زبان عربی گردآوری و چاپ کرده است، گفت: تفسیر کلامی از فراز‌های نهج البلاغه تنها در کتاب وبری گرد آوری شده است که نیاز به تفسیر و شرح دارد و در این کتاب با استفاده از سه کتاب دیگر، این شرح ارزشمند جمع آوری شده است.

 

Leave A Reply

Your email address will not be published.