العربی   اردو   English   فارسی درباره ما     تماس با ما     اعضای موسسه
دوشنبه 8 خرداد 1396
تلگرام  اینستاگرام  آپارات  گوگل پلاس دین پژوهان  ایمیل دین پژوهان
کد : 11886      تاریخ : 1392/9/1 18:07:59      بخش : همایشهای تجلیل از پژوهشگران print

ششمين مراسم تجليل از پژوهشگران برتر حوزه دين در 26 آذرماه 1383 به همت دبيرخانه دين پژوهان كشور با همكاري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان اصفهان باحضور جمع كثيري از علماء انديشمندان و فرهيختگان حوزه و دانشگاه در تالار ابن سيناي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان برگزار گرديد.

پس از قرائت قرآن و سرود جمهوري اسلامي، محمد جواد صاحبي دبيرشوراي برنامه ريزي دين پژوهان كشور ضمن خيرمقدم و تبريك و تهنيت هفته پژوهش و سالروز وحدت حوزه و دانشگاه به حاضرين، به بيان گزارشي از روند همايش تجليل از پژوهشگران برتر حوزه دين پرداخت و افزود: اين مراسم در سال جاري، طبق سنت سنواتي در پي نشر فراخوان از طريق رسانه هاي مكتوب و مكاتبه با مؤسسات پژوهشي، نزديك به سيصد پژوهش ديني به دبيرخانه واصل شده است كه البته برخي از آنها گر چه در قالب تأليف و به عنوان كتاب مي تواند نشر يابد و نيازي را پاسخ دهد اما بايد توجه داشت كه پژوهش غير از تأليف است. پژوهش يا ابتكاري است، يعني كشف آنچه بر ديگران مجهول است و پيشينه نداشته است. و يا تأييدي است يعني اثبات و تفصيل آنچه ديگران بيان كرده اند.

دبيرشوراي برنامه ريزي دين پژوهان شرايط يك پژوهش را چنين برشمرد: مسأله يابي، بررسي فرضيه، مطالعه انتقادي و قانون يابي نظريه، به هر حال اين كوشش كه از مسأله يابي شروع و به فرضيه و سپس به ارايه و اثبات يك نظريه مي انجامد فرايند دشواري است كه از ذهن هاي كنجكاو، جستجوگر و خلاق برمي آيد. زيرا پرسش و پاسخ هر دو برخاسته از كاوشگري و آگاهي است. و پژوهش متضمن نوعي ابتكار و نوآوري است در روش و محتوا و نتيجه گيري.

آقاي صاحبي همچنين افزود: تحقيق، جستجو براي رسيدن به حق و حقيقت است و پيش داوري، تعصب كور، حساسيت و عواطف نبايد در آن راه داشته باشد. البته اين نوع پژوهش، بايد روشمند و آراسته به قواعد نگارش نيز باشد ممكن است به ذائقه همگان خوش نيايد و حتي گاهي يك اثر با صرف چندين سال عمر حتي فرصت انتشار پيدا نكند. به تعبير رهبر انقلاب: «تنها راه گسترش فرهنگ و توليد علم و انديشه در كشور، ايجاد فضاي نقادي علمي در دانشگاه ها و حوزه هاست».

در دانشگاه ها نيز براي تحقيق اهداف مهم ازجمله ايجاد نهضت نرم افزاري بايد امكان طرح آراء مختلف صاحبان انديشه و نقد آنها در محيط هاي تخصصي و علمي به وجود آيد و يكي از وظايف نظام اسلامي حمايت از فضاي برخورد افكار در محيطي سالم و علمي است.

دبير همايش در ادامه افزود: پايه اصلي كتاب پژوهش است، اگر امكانات پژوهش اعم از آموزش، دانش و روش با پشتوانه هاي معنوي و مادي لازم تدارك نشود، كتاب يا توليد نمي شود و يا اينكه از محتوا خالي مي گردد. البته پژوهش ها لزوماً به صورت كتاب منتشر نمي شوند، زيرا بسياري از يافته هاي پژوهش ها ثمرات راهبردي و كاربردي دارند كه در عرصه هاي مختلف علمي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي نمود پيدا مي كنند.

دستگاه هاي رسمي بين المللي معترفند كه ايران در سنوات اخير از رشد قابل ملاحظه اي در پژوهش، تحقيق و توسعه مؤسسات پژوهشي كه امكانات پژوهش را در اختيار محققان قرار مي دهند برخوردار بوده است، اما به گمان ما اين پژوهش ها كمتر جنبه كاربردي يافته است.

البته در عرصه علوم ديني رشد پژوهش ها بسيار چشمگير بوده است، با اين همه بخشي از آثار بيشتر جنبه تبليغاتي دارند و با اين كه مستند و روشمند تعريف مي شوند اما از تعريف خاص پژوهش خارج مي شوند چون جزو مسلمات و بديهيات دين هستند.

و بخش ديگر كه تحقيق و تصحيح متون و نصوص ديني است هر چند به عنوان احياي منابع ديني پراهميت است اما از تعريف خاص پژوهش يعني عمليات علمي و فكري اي كه به ارايه نظريه اي راهگشا در زمينه نيازهاي مادي و معنوي جامعه صورت گرفته باشد خارج است. لذا ملاك هاي دبيرخانه در بررسي پژوهش ها عبارتند از:

1. خلاقيت و نوآوري

2. بهره گيري از منابع معتبر و اصلي

3. اعتبار علمي پژوهش به لحاظ استدلال و تحليل و استنتاج

4. روزآمدي و پاسخ گويي به نيازهاي روز.

5. رعايت معيارهاي گزارشي و نگارشي مانند فصل بندي، شيوه، تناسب محتوا و حجم ، ارجاعات، ضمائم و

به همين جهت از 240 پژوهش كه به دبيرخانه رسيده است 135 اثر واجد شرائط شناخته شده و به مرحله دوم بررسي راه يافته اند كه از اين تعداد 35 اثر بالاي80% امتيازات ممكن را كسب كرده اند.

فراواني پژوهش هاي دريافتي از جهت كمي به شرح ذيل مي باشد:

فقه و حقوق با 25% درصد در صدر جدول قرار دارد. بعد از آن دين و علوم اجتماعي با 15% و تاريخ و سيره نيز با 15% در رديف دوم و سوم، دين و علوم تربيتي با 13% در رديف چهارم، قرآن پژوهي با 10%  پنجم، حديث و اقتصاد اسلامي با 5% ششم و هفتم هستند.

اما رشد كيفي متفاوت است لذا از مجموعه 35 پژوهش بالاي 80% امتياز: 11پژوهش فقهي و حقوقي، 11پژوهش در زمينه دين و اجتماع،3 پژوهش تاريخي، 3 پژوهش حديثي، 3 پژوهش كلامي و 1 پژوهش تربيتي است. و در زمينه اقتصاد هيچ اثري حائز رتبه نشده است. كه از اين مجموع، تعداد 6 پژوهش به دريافت لوح از رياست محترم جمهوري و 13 پژوهش به دريافت لوح از وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي مي شوند.

سپس آيت الله رضا استادي از استادان و محققان حوزه علميه قم، طي سخناني به پژوهشگران ديني، نكاتي را ياد آور شدند؛ ازجمله فرمودند: يكي از امتيازاتي كه درباره پژوهش، در نظر گرفته شده «نوآوري» است اما بايد دانست كه هدف محقق از تحقيق، نبايد صرفاً طرح يك نظريه جديد باشد، بلكه محقق بايد بدون هيچ ذهنيت از پيش تعيين شده اي، به پژوهش بپردازد و تابع نتيجه تحقيق باشد، چه بسا كه نتيجه تحقيق تأييد همان دست آوردهاي گذشتگان باشد. ديگر اينكه بايد به آثار و دست آوردهاي پيشين ارج بگذاريم و هر كاري كه ناتمام است را به كمال برسانيم نه اينكه به جهت كاستي هايي كه در آنهاست كارها را از نو شروع كنيم و آثار سابق را ناديده بگيريم.

آيت الله استادي در خاتمه افزود: متأسفانه در جامعه علمي ما، گاه ديده مي شود كه حق صاحبان آثار گذشته در نظر گرفته نمي شود. در ترجمه و تصحيح و احياي تراث، اينگونه بي انصافي بيشتر است. نكته ديگر آن كه محقق ديني بايد در انتشار اثر خود دقت داشته باشد؛ اگر احتمال دهد انتشار تحقيق او به اعتقاد مردم آسيب مي رساند، بايد از نشر آن خودداري كند.

همچنين در ادامه همايش حجج الاسلام حسن وحدتي شبيري و حميد شهرياري از پژوهشگران برگزيده اين همايش به ارائه گزارش كوتاهي از پژوهش هاي خود با عناوين «مباني مسؤوليت حقوقي ناشي از تخلف از اجراي تعهد» و «شورا در فتوا» پرداختند و سپس پيام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي توسط دبير همايش قرائت شد، در اين پيام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اظهار داشتند:

قدرداني و گرامي داشت پژوهشگران حوزه دين در شهري نظير اصفهان كه از ديرباز شهر دين پژوهان و عالمان برجسته اي همچون مجلسي هاست و در حضور علماي شريف و بزرگوار اصفهان موهبتي خدايي است و خداوند بزرگ را شكر گذاريم.

حضور ارجمند حضار محترم، دين پژوهان گرانقدر كه گروهي از آنان از راه دور زحمت سفر را بر خود هموار ساخته اند و فرهيختگان حوزه دين و فرهنگ اصفهان درود مي فرستم و اميدوارم برگزاري ششمين دوره تقدير از پژوهشگران برتر اداي احترامي باشد به همه مجاهدان راه فقاهت و تقوا و وارستگي و علم و عدالت كه از اين خاك برخاسته اند و در اين خاك آرميده اند.

اصفهان علاوه بر آنكه ميراث دار هنر ايران اسلامي است خزانة تجارب پر ارزش علمي است كه سنت دار كتابخانه هاي عظيم اسلامي و مدارس علميه اي است كه زبانزد مشتاقان علم و دوستداران اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام در طول تاريخ بوده است. از اين منظر برگزاري اين مراسم نشانه اي از تداوم تاريخي حقيقت طلبي مردم شجاع و نجيب اصفهان است.

دبيرخانه دين پژوهان كشور يكي از مؤثرترين نهادهاي حمايت از پژوهش هاي اسلامي است كه در سال هاي اخير بنا نهاده شده است. پژوهش در حوزه اسلام و تشيع همواره متكي بر خاستگاه تاريخي خود يعني مدارس علميه بوده است اما در دهه هاي اخير دامنه پژوهش هاي اسلامي در دانشگاه ها و نهادهاي علمي و پژوهشي جديد نيز گسترش يافت و به تدريج و به ويژه پس از پيروزي انقلاب اسلامي سنت هاي پژوهشي حوزوي و دانشگاهي به يكديگر نزديك شدند و در واقع هر يك از روش ها و اصالت هاي ديگري بهره گرفتند.

يكي از اهداف شكل گيري دبيرخانه دين پژوهان كشور نيز آن بود كه از طريق ايجاد پيوند ميان سنت هاي پژوهشي حوزوي و سنت هاي پژوهشي در دنياي امروز توش و توان تازه ايي به پژوهش هاي اسلامي كه معطوف به پاسخ گويي به نيازهاي روز است ببخشد.

همچنين اين دبيرخانه كوشيده است تا با به كاربردن معيارهاي دقيق علمي در ارزيابي آثار پژوهشي و شناسايي و حمايت از پژوهشگران و پژوهشگرن برتر ضمن قدرداني از تلاش هاي پژوهشگران جهت گيري هاي پژوهش ديني مورد نياز جامعه را هموارسازد.

توجه به تركيب پژوهش هاي برگزيده در سال هاي اخير و به ويژه پژوهش هايي كه در سال جاري به مرحله ارزيابي داوران رسيده اند نشان مي دهد كه يك چهارم پژوهش هاي انجام گرفته در حوزه فقه و حقوق و عمدتاً معطوف به پاسخ گويي به گره هاي فقهي و حقوقي ناظر به مشكلات و مسائل مبتلا به جامعه امروز ماست. اين بدان معناست كه:

تلاش پژوهشگران ما كه عمدتاً از طلاب و فضلاي حوزه هاي علميه هستند و اغلب تحصيلات دانشگاهي نيز دارند مصروف تلاش براي تطبيق هر چه بيشتر رفتار و ساماندهي و روش هاي علمي جاري در جامعه با احكام اسلام بوده و بيشتر جنبه كاربردي دارد كه اين امر نوعي بازگشت به دوران مجد و عظمت تاريخي تشيع در مقياس جهاني است كه به بركت برخورداري دولت ها از تلاش علمي فقها و علما ممكن گرديده بود. همچنان كه فقه ما در دوران پويايي و در دوره هاي پيش از رانده شدن به انزوا، نشان دهنده تلاش فقها و علما براي حل مشكلات روزمره جامعه اسلامي بوده است. روزگاري فقاهت در قلب ادارة امور اجتماعي از سياست گرفته تا آداب تربيت و آموزش خردسالان و از احكام عبادي گرفته تا احكام حرب و روابط بين المللي گستردگي داشته است.

خشنوديم كه روند پژوهش هاي برگزيده دبيرخانه دين پژوهان كشور خبر از تداوم و در برخي موضوعات احيا و توجه دوباره به اين ضرورت حياتي يعني حفظ پژوهش هاي فقهي در مركزيت اداره اجتماع و برنامه ريزي فرهنگي و اجتماعي و سياسي و اقتصادي دارد.

اختصاص 15 درصد پژوهش هاي انجام گرفته به برداشت هاي اسلامي از علوم اجتماعي و تلاش براي دست يابي به گونه اي از علوم اجتماعي اسلامي جهت گيري سازنده ديگري است كه مي تواند مكمل پژوهش هاي فقهي و حقوقي باشد.

توجه به رابطه دين و علوم اجتماعي توانسته است كارآمدي فقه و دين پژوهي را در حوزه هاي جديدي از علم كه به مثابه مصاديق جديدي براي مباحث ريشه دار علمي و موضوع شناسي جديد فقهي بر اساس مسائل جهان امروز به شمار رفته امكان جهانشمول ساختن يافته هاي دين پژوهان در حوزه هاي علميه و دانشگاه ها را فراهم سازد.

پژوهش هاي كلامي انجام گرفته نيز عمدتاً معطوف به پاسخ گويي و پرسش هاي فكري و فلسفي جوانان امروز و بحث هاي مطرح در سطح جهاني است و خبر از ورود دوباره حوزه هاي علميه و پژوهشگران جوان ما به بحث ها و موضوعاتي است كه در زمره مسائل اساسي جامعه جهاني به شمار مي رود.

طرح اين موضوعات و مباحث در شبكه هاي جهاني رسانه اي نشان داده است كه هر چه ما در عرصه دست آوردهاي پژوهش هاي برتر به جامعه جهاني بكوشيم با گوش هاي شنوا و مخاطبان جهاني روبرو خواهيم بود كه نمي توانند شور و شوق خود براي بهره گيري از ميراث علمي و فرهنگي جهان اسلام را پنهان سازند.

از اين رو با وجود همة شرايط سختي كه در رقابت هاي جهاني وجود دارد لازم است دبيرخانه دين پژوهان كشور با همكاري بخش هاي مربوط در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي راه ها و تجربه هاي تازه اي را براي طرح جهاني نتايج پژوهش هاي ديني و معرفي پژوهش هاي برتر به جامعه فرهنگي جهاني دنبال كنند.

حضور فعال هيأت ايراني در اجلاسي كه براي بحث درباره كنوانسيون تنوع فرهنگي در كشور چين و در سطح جهاني برگزار شده بود نشان داد كه اگر پژوهشگرن حوزه هاي فقهي و ديني ما توان علمي خود را مصروف مشاركت در بحث هاي علمي و حقوقي روز جهان سازند مي توانند بر شكل گيري بسياري از كنوانسيون هاي فرهنگي و اجتماعي تأثير بگذارند و چنانكه مي دانيد اين كنوانسيون ها شكل دهنده مباني حقوقي رفتارها و رويه هاي اصلي فرهنگي و اجتماعي حاكم بر جهان هستند.

حضور قوي و فعال و مشاركت پژوهشگران حوزه دين در بحث و بررسي در كنوانسيون هاي جهاني يك بار ديگر نشان خواهد داد كه سنت اسلام براي ترويج عقايد و احكام اسلامي بر تلاش براي اقناع و تغيير نگرش مخاطبان از طريق گفتگو و تعامل فكري است.

مشاركت در گفتگوي جهاني كه بايد با همراهي هر چه بيشتر سنت هاي پژوهشي حوزه و دانشگاه همراه باشد بر اين شبهه انگيزي دشمنان كه مي كوشند پيروي از اسلام همراه با خشونت طلبي و تحميل عقيده نشان دهند خط بطلان خواهد كشيد و سعة صدر علمي و توان گفتگو و تعامل فرهنگي نهفته در آموزه هاي ديني را آشكار خواهد ساخت.

اميدواريم دبيرخانه دين پژوهان كشور در پرتو تعريف و سازماندهي افقهاي جديد و جهاني پژوهش، پژوهشگران ما را در دست يابي به دوران تازه اي از دين پژوهي كه همانا دين پژوهي جهاني است و انشاءالله مقدمه اي خواهد بود براي درك مفهوم فرهنگي انتظار موعود به منزلة تحقق وعدة الهي ياري دهد.

در پايان مراسم بيانيه هيأت داوران ششمين دوره مراسم تجليل قرائت شد و پژوهشگران برتر دوره ششم لوح تقدير و جوايز خود را به شرح ذيل دريافت كردند:

 

بيانيه ششمين مراسم تجليل از پژوهشگران برتر حوزه دين

بسم الله الرحمن الرحيم. ششمين دوره تجليل از پژوهشگران برتر حوزه دين را در واپسين روز هفته پژوهش و در آستانه سالروز وحدت حوزه و دانشگاه در شهر تاريخي و عالم پرور اصفهان كه مهد دانشمندان و فرهيختگان و نماد فرهنگ ديني مردم ايران است برگزار مي كنيم، خداي را سپاس مي گوييم كه پس از طي دوره هاي پياپي، اين آئين ملي و ديني در پيشگاه جمع عظيمي از دانشوران و نخبگان حوزه و دانشگاه همچنان پرشور و باشكوه برگزار مي گردد. اين اجتماع با عظمت كه جلوه اي از وحدت و همدلي و پيوند دو نهاد علمي و ديني است، انشاءالله به تعامل و هم انديشي و تضارب آرا و تعاطي افكار و توليد علم مدد رساند.

پژوهش ديني كه از ذهن هاي خلاق سرچشمه مي گيرد با انگيزه حق جويي در فرايندي از مسأله يابي، بررسي فرضيه، مطالعه انتقادي، كشف و اثبات نظريات ابتكاري به سوي گره گشايي از معضلات فكري به پيش مي رود. بنابراين «پژوهش ديني» كوشش و كاووشي است براي بازكاوي منابع و ارايه پاسخ هاي علمي براي پرسش هاي نو پيداي انسان معاصر. همين ويژگي ها، وجه افتراق آن با تصحيح و ترجمه و بازخواني متون و نصوص ديني است.

هيأت داوران دبيرخانه دين پژوهان كشور، از اين منظر به آثار محققان اسلامي نگريسته و با معيارهايي چون: روشمندي، نوآوري، بهره گيري از منابع اصيل، تحليل و استنتاج علمي، روزآمدي و پاسخگويي به نيازهاي عصر كنوني، از ميان حدود سيصد پژوهش دريافتي كه مورد مطالعه و قضاوت قرار گرفته 19 اثر را به شرح ذيل برگزيده است:

 

در بخش فقه وحقوق

در رتبه اول:

1. پژوهش «مباني مسؤوليت حقوقي ناشي از تخلف از اجراي تعهد» اثرحجت الاسلام آقاي حسن وحدتي شبيري به جهت استدلال قوي و استنباط منطقي و پاسخ به نيازهاي قضايي

2.پژوهش «فقه و عرف» اثر حجت الاسلام و المسلمين جناب آقاي ابوالقاسم عليدوست به جهت بهره گيري از منابع اصلي، استدلال و استنباط قوي

دررتبه بعدي:

1. پژوهش «قواعد فقه و ديات» اثر جناب آقاي احمد حاجي ده آبادي به جهت بهره گيري از منابع اصلي، استدلال و استنباط قوي و توجه به نيازهاي نظام اسلامي.

2. پژوهش «شورا در فتوا» اثر حجت الاسلام و المسلمين جناب آقاي دكتر حميد شهرياري به جهت بديع بودن موضوع، مستندات منطقي، سازگاري آن با نيازهاي سياسي و اجتماعي.

3. پژوهش «تعزيرات» اثر جناب آقاي قدرت الله انصاري به جهت خلاقيت و نوآوري، استفاده از منابع دست اول، توجه به نيازهاي جامعه و نظام اسلامي.

4. پژوهش «مدخل علم فقه» اثر حجت الاسلام جناب آقاي رضا اسلامي به جهت ابتكار در روش، توجه به نيازهاي حوزه هاي ديني، تناسب با موضوع و تحليل و تبيين كافي.

 

در بخش دين و علوم اجتماعي

در رتبه اول:

1. پژوهش «مباني مردم سالاري ديني در مقايسه با مباني دموكراسي ليبرالي» اثر جناب آقاي حمزه علي وحيدي منش به جهت نوآوري استدلال و تحليل قوي استناج منطقي و توجه به نيازهاي جامعه كنوني.

و در رتبه بعدي:

1. پژوهش «مباني سياست جنائي در اسلام» اثر حجت الاسلام جناب آقاي جلال الدين قياسي به جهت فصل بندي، استدلال و استنباط قوي، و استنتاج منطقي.

2. پژوهش «اسلام و دموكراسي مشورتي» اثر جناب آقاي دكتر منصور مير احمدي به جهت بهره گيري از دانش هرمنوتيك، فصل بندي متناسب و تحليل منطقي.

3. پژوهش «رابطه سياست و اجتهاد در انديشه امام محمد غزالي و امام خميني» اثر جناب آقاي سيد ملك حسين يوسفي به جهت بهره گيري از منابع معتبر و اصلي و استدلال و استنتاج منطقي.

4. پژوهش «مردم سالاري ديني» اثر جناب آقاي مسعود پور فرد، به جهت نوآوري، بهره گيري از منابع، پاسخگويي به نيازهاي جامعه كنوني و نظام اسلامي.

 

در بخش دين وعلوم تربيتي

پژوهش «بررسي ارتباط معرفت شناختي دانش و آموزش و پرورش با تعاليم وحياني اسلام» اثر جناب حجت الاسلام آقاي علي رضا صادق زاده قمصري به جهت نوآوري و خلاقيت و استفاده از استدلال قوي.

 

در بخش تاريخ و سيره

در رتبه اول:

پژوهش «تحليل تاريخي نشانه هاي ظهور» اثر جناب آقاي مصطفي صادقي به جهت فصل بندي مناسب، بهره گيري از منابع معتبر و اصلي، استنتاج منطقي، و توجه به وضعيت فرهنگي و اجتماعي جامعه كنوني.

و در رتبه دوم:

1. پژوهش «نگاهي نو به جريان عاشورا» اثر جمعي از مؤلفان زير نظر جناب آقاي دكتر سيد علي رضا واسعي به جهت بهره گيري از منابع اصيل، رعايت معيارهاي گزارش تاريخي و ارائه استدلال هاي منطقي.

در بخش فلسفه و كلام:

در رتبه اول: 

پژوهش «باورهاي ديني و چالش هاي نو» اثر جناب آقاي حسن يوسفيان به جهت دقت در تحليل، روزآمدي و پاسخگويي به نياز دنياي معاصر.

و در رتبه دوم:

پژوهش «انسان و اختيار» اثر حجت الاسلام جناب آقاي محمد حسن قدردان قراملكي به جهت نوآوري در روش، پاسخ به شبهات و پرسش هاي نسل معاصر.

 

در بخش قرآن و حديث

در اين بخش هيچ پژوهشي حائز رتبه اول نشد.

در رتبه دوم:

1. پژوهش «موسوعه العقايد الاسلاميه» اثر حجت الاسلام و المسلمين جناب آقاي محمد محمدي ري شهري به جهت بهره گيري از منابع اصلي، تحليل مدخل ها و روزآمدي

2. پژوهش «مكتب حديثي قم» اثر حجت الاسلام جناب آقاي محمد رضا جباري به جهت نوآوري و خلاقيت، استدلال قوي و استنتاج منطقي

3. پژوهش «آزادي و ارتداد از ديدگاه قرآن» اثر جناب حجت الاسلام آقاي حسن اسماعيل پورنياز به جهت بهره گيري از منابع اصلي، اعتبار علمي و روزآمدي و پاسخگويي به نياز زمان.

 

پژوهشگران برگزيده استان اصفهان

1. حضرت آيت الله سيد محمد علي روضاتي پيشكسوت در امر پژوهش ديني به ويژه در فنون كتاب شناسي، تراجم نگاري، تبار شناسي و رجال.

2. جناب آقاي مجيد هادي زاده به جهت تحقيق، تصحيح و احياي ميراث اسلامي مكتوب.

 

3. جناب آقاي جويا جهانبخش به جهت ترجمه، تأليف، تصحيح و معرفي آثار متعدد ديني.

 


منبع : دبیرخانه دین پژوهان کشور
 نظرات کاربران 
نام و نام خانوادگی لطفا نظرتان رو درباره این مطلب وارد نمایید*
پست الکترونیکی
لطفا عبارت بالا را وارد نمایید(سیستم نسبت به کوچک یا بزرگ بودن حساس نمی باشد)

تازه ترین مطالب
نشاني: قم، خیابان شهید فاطمی (دورشهر) بین کوچه 21 و 23 پلاک 317
تلفن: 37732049 ـ 025 -- 37835397-025
پست الکترونيک : info@dinpajoohan.com
نقل مطلب با ذکر منبع آزاد است
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دبیرخانه دین پژوهان کشور می باشد