العربی   اردو   English   فارسی درباره ما     تماس با ما     اعضای موسسه
چهارشنبه 11 اسفند 1395
تلگرام  اینستاگرام  آپارات  گوگل پلاس دین پژوهان  ایمیل دین پژوهان
کد : 16029      تاریخ : 1395/10/2 09:01:03      بخش : اخبار دین پژوهی print
 اسلام به شدت تروریسم را رد می کند استاد احمد مبلغی عضو شورای علمی دین پژوهان کشور
اسلام به شدت تروریسم را رد می کند

برخی تصور می کنند که برای برپایی شریعت باید به ترور و خشونت متوسل شوند، در حالی که دین اسلام، تروریسم را به شدت رد می کند. در شرائط تبادل خصومت، تروریسم تقویت می شود.

در گفت و گویی تلویزیونی در حاشیه کنفرانس تقویت صلح در جوامع اسلامی در کشور امارات:

* راهکار خروج منطقه از پدیده تروریسم

باید بکوشیم جهل به شریعت از بین برود، همانطور که پیامبر (ص) مایل بود که اصرار کند شریعت او سهله و سمحه است، ما هم باید به صورت جدی و گسترده، شریعت فهمی و شریعت شناسی بر پایه خصلت های آن داشته باشیم، اما در این زمینه قصور و تقصیر داشته و داریم.

برای تروریسم زدایی، انسجام و تلاش مشترک لازم است. در شرائط عدم انسجام تروریسم تقویت می شود، خشونت گرایان و تروریست ها از وجود زمینه های اختلاف استفاده می کنند، حال اگر خود تفرقه پیدا شود، آن ها به بهترین شرائط دست یافته اند.

روشن است راه رسیدن مسلمانان به انسجام گفتگو است. گفتگویی جدی و در همه زمینه ها، و دیگر اینکه همه اطراف خویشتنداری از خود نشان دهند. نگوییم طرف مقابل افراط می کند و به تفرقه دست می زند پس ما هم دست بزنیم، باید همه خویشتنداری و سماحت به خرج دهند.

* نقش جمهوری اسلامی ایران در استقرار صلح 

جمهوری اسلامی ایران آمادگی بزرگی برای ورود در یک  گفتگوی جدی و سازنده دارد، ولی نه آن گفت و گویی که امروز برپا و فردا رها گردد.  

ما ایرانی ها به همه قواعد یک زندگی مشترک به صورت جدی ملتزم هستیم.

طبیعی است که وقتی صدایی از دور بلند، و از دور شنیده می شود مشکلات حل نشود بنابراین لازم است صداها از نزدیک در قالب یک گفتگوی مکرر و پایدار گفته و شنیده شود.

همه باید بدانیم اگر منطقه به سمت شرائط بدترشدن به پیش رود به اسلام، به پیامبر اسلام (ص) به همه دولت ها آسیب می زند، نباید تصور کرد که در این وضعیت کسی می ماند و سود می برد؛ همه متضرر می شوند، بنابراین ما همه باید اوضاع را کنترل کنیم و بر آن مسلط شویم.

همه بدانیم این کنترل ممکن است به نظر صعب و سخت باشد، ولی مجال نیست و در دسترس است. باید به قرآن برگردیم "فاصلحوا" این قاعده قرآنی است و امر قرآن (فاصلحوا ) با فاء و فوری است.

نباید هم هیچ طرفی از وجود دیدگاه های مخالف هر چند سلبی آزرده شود. ما باید رویکردهای عمومی را در هر حدی و سطحی مغتنم بشمریم. ما الان به صلح و سلمی در همه زمینه ها در منطقه نیازمندیم؛ دینی، تراثی، فرهنگی، سیاسی، مناسباتی و ....

بسیاری از مسلمانان به حقیقت سلم در اسلام واقف نیستند در نتیجه، سلم را عنوان فرع، و برعکس،  جنگ، ارعاب و ترور را اصل قرار داده اند.

دلالت های زیادی در این خصوص وجود دارد به عنوان نمونه محبت در ذات دین جای گرفته است (هل الدین الا الحب) و محبت ملازم با سلم است در جنگ دشمنی که در مقابل محبت است تولید می شود و محبت که جایگاه کانونی در دین دارد، قربانی می گردد.

اگر محبت از دین گرفته شود تنها یک اندام خشک برای دین باقی می ماند.

*اخلاق خداوند

از سوی دیگر، سلم زمینه تخلق به اخلاق خداوند را فراهم می کند. اخلاق خدا عبارت از" عفو (العافین عن الناس)"،  "محبت"،" سخن زیبا (قولوا للناس حسنا)"، "عدل"، "رحمت" و.. است و همه اینها در جنگ به حاشیه می روند.  

روابط میان مسلمانان، "شاکله مناسبات"  آنها را تشکیل می دهد و اگر به این مطلب، آیه شریفه (کل یعمل علی شاکلته) را اضافه کنیم به دست می آید که از جامعه اسلامی  خروجی ها و برون دادهایی صدور خواهد یافت که متناسب با شاکله ای است که پیدا کرده اند.

اگر شاکله روابط میان مسلمانان بر پایه جنگ و بدبینی شکل بگیرد، از سوی آن ها چیزی جز نابود سازی، تخریب، قتل، ترور و رفتارهای ضد انسانی بروز و ظهور پیدا نمی کند.

در حالی که اگر روابط سلمی میان ملت ها و دولت های اسلامی برقرار گردد، آنچه از این شاکله بیرون می تراود چیزی جز عمران، اخلاق، محبت، تلاش مشترک برای حل مشکلات و... نیست، بنابراین مسلمانان باید قبل از هر چیز و به صورت فوری، شاکله مناسبات را بر مسالمت میان خود بنا کنند. 

*ضرورت خروج شالکه امت از جنگ

شاکله را باید از حالت جنگ و شرائط جنگی خارج کرد و بر اساس قرآن کریم بر سلم بنا کرد و ضرورت دارد مسلمانان بفهمند که شکل دادن به روابط اسلامی بر اساس نگاه مسالمت آمیز گام اول است.

اگر مسلمانان در برپایی مناسبات، محوریت سلم را نادیده بگیرند و ابتکارات، اشتغالات و اهتمامات خود را مصروف امور دیگری کنند در این صورت حتی اگر آن امور مهم باشند، سود چندانی نمی برند؛ زیرا که شاکله مناسبات درست نیست در نتیجه هر چیزی مهمی ممکن است معنای دیگری کند یا حقیقت آن شکل نگیرد.

جالب است که قرآن، توجه دادن امت به عبادت (فاعبدون) را بعد از طرح وحدت امت قرار داده است (...امة واحدة وانا ربكم فاعبدون) قرار داده و فلسفه این امر روشن است وحدت امت و زندگی مسالمت آمیز آن ها، شاکله مناسبات آن ها است، با این شاکله، همه چیز حتی عبادت به صورت فعال و کلان، زمینه پیدا می کند.

خویشتنداری به ویژه  اگر تکرار شود به تلطیف فضاها می انجامد و تفرقه ها را تقلیل می دهد

استاد احمد مبلغی به دعوت شیخ عبدالله بن بیه از علمای بزرگ اهل سنت و رئیس «منتدی تعزیز السلم» در این کنفرانس شرکت کرده است. در این کنفرانس بین المللی  400 شخصیت برجسته از کشورهای مختلف حضور دارند و مبلغی نیز از کشورمان در این کنفرانس دعوت شد.

 



کلید واژه ها : تروریسم استاد احمد مبلغی
 نظرات کاربران 
نام و نام خانوادگی لطفا نظرتان رو درباره این مطلب وارد نمایید*
پست الکترونیکی
لطفا عبارت بالا را وارد نمایید(سیستم نسبت به کوچک یا بزرگ بودن حساس نمی باشد)

مطالب مرتبط
نشاني: قم، خیابان شهید فاطمی (دورشهر) بین کوچه 21 و 23 پلاک 317
تلفن: 37732049 ـ 025 -- 37835397-025
پست الکترونيک : info@dinpajoohan.com
نقل مطلب با ذکر منبع آزاد است
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دبیرخانه دین پژوهان کشور می باشد