العربی   اردو   English   فارسی درباره ما     تماس با ما     اعضای موسسه
سه شنبه 28 دى 1395
کد : 16035      تاریخ : 1395/10/3 00:53:05      بخش : اخبار دین پژوهی print

همایش صدف کوثر صبح امروز (پنج‌شنبه دوم دی ماه 95) با سخنرانی حضرات آیات مکارم شیرازی، جوادی آملی، محمدی ری‌شهری و علی‌رضا اعرافی در راستای تکریم ام المومنین حضرت خدیجه(س) در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی: مطابق تحلیل دانشمندان آگاه، حضرت خدیجه(س) در هنگام ازدواج با رسول اکرم(ص) ۲۵ یا ۲۸ ساله و دوشیزه بود و همسری انتخاب نکرده بود / پاکدامنی خدیجه زبانزد بود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در این همایش با اشاره به فشارهای سیاسی و اقتصادی که از سوی دشمنان تحمیل می شود، تصریح کردند: ما نیز اگر در دوره فشارهای سیاسی و اقتصادی مورد تحریم واقع شدیم، باید همچون حضرت خدیجه(س) مقاومت و ایستادگی کنیم.

این مفسر قرآن کریم در بخش دیگر ی از سخنان خود با بیان این که تکفیری ها مشکل مهم جهان اسلام هستند، گفتند: دشمنان، تکفیری ها را تحریک می کنند و آتش اختلاف را به سنی و شیعه می اندازند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزودند: باید از طریق سه جبهه سیاسی، نظامی و فرهنگی برای مقابله با تکفیری ها اقدام کرد.

ایشان یادآور شدند: تا ریشه فکری گروه های تکفیری سوزانده نشود، مبارزات سیاسی و نظامی به تنهایی پاسخ نخواهد داشت.

معظم له با اشاره به اینکه زادگاه این افکار تروریستی عربستان وهابیت است، گفتند: پروژه تحقیقاتی درباره زادگاه تروریست ها به سفارش بنده انجام شد؛ در این تحقیق، 89 سند قابل قبول وجود دارد و حقیقت زادگاه تکفیری ها اثبات شده است.

این مرجع تقلید افزودند: این تحقیق که به چهار زبان زنده دنیا ترجمه شده است، امیدوارم بتواند موثر باشد و ریشه افکار تکفیری ها را به دنیا معرفی کند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه با قدردانی از برگزاری  همایش صدف کوثر، اظهار داشتند: صحبت کردن درباره حضرت خدیجه(س) جهات مختلفی دارد و بر این اساس ناچار شدم مسائل خود را مکتوب کنم.

ایشان تصریح کردند: از ویژگی های این همایش این است که برای بانوی بسیار والامقام و مجاهدی تشکیل شده که عده ای خدمات برجسته او را به فراموشی سپرده اند.

این مرجع تقلید افزودند: پیامبراکرم(ص) از برگزاری این همایش خرسند می شوند و حضرت خدیجه(س) از مظلومیت خارج شدند.

معظم له افزودند: بر این اساس می توان حضرت خدیجه را بانوی مظلومه نام نهاد در حالی که زندگی او می تواند الگوی بسیار ارزنده ای برای همه مجاهدان راه خدا اعم از زنان و مردان باشد.

این مرجع تقلید تصریح کردند: این بانوی بزگوار از کسانی است که مصداق بارز کلام امیر المومنان(ع) در نهج البلاغه است که می فرمود؛ اگر در مسیر هدایت، همراهان کمی داشتید وحشت نکنید.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزودند: حضرت خدیجه(س) در آغاز کار در حمایت از پیامبر(ص) تنها بودند؛ اما وحشتی به خود راه ندادند و تا پایان محکم ایستادگی کردند و معتقد بودند خدا با ما است.

ایشان تصریح کردند: این بانوی بزرگوار در زمانی که پیامبر(ص) تنها بودند، بعد از حضرت علی(ع) اولین کسی بودند که به پیامبراکرم(ص) ایمان آورد و در کنار او همچون کوه استوار ایستاد و با تمام وجود خود از آن حضرت حمایت می کرد.

معظم له افزودند: هرگاه پیامبر اکرم(ص) در مکه بودند و به خانه می آمدند، بدن نازنینش بر اثر سنگ های دشمنان مجروح بود و این بانوی صبور زخم های پیامبر(ص) را مداوا می کرد و ایشان را دلداری می داد.

این مرجع تقلید افزودند: یکی از نشان های مظلومیت این بانوی بزرگوار این است که تنها دوران مشقت بار پیامبر(ص) را بود و هرگز زنده نماند که دوران عظمت رسول اکرم(ص) را که اسلام تمام جزیره العرب را گرفته بود، مشاهده کند.

این استاد حوزه علمیه افزودند: این بانوی محترم زمانی از دنیا چشم پوشید که مسلمانان در حلقه محاصره بودند و هرگز دوران پیروزی و عظمت رسول اکرم(ص) را مشاهده نکرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کردند: حضرت خدیحه(س) با غم و اندوهی جانکاه چشم از جهان فروبست و پیامبر اکرم(ص) و دخترش فاطمه زهرا(ص) را داغدار ساخت، در حالی که وظیفه خود را در حمایت از اسلام و همسرش رسول خدا انجام داده بود.

ایشان تصریح کردند: زوایای زندگی این بانوی بزرگوار واقعا قابل مطالعه است و در هر زاویه درس بزرگی نهفته است.

معظم له افزودند: گرچه مشهور است که حضرت خدیجه(س) در هنگام ازدواج با رسول اکرم(ص) چهل سال داشت و پیش از آن حضرت با دو نفر دیگر ازدواج کرده بود و دو فرزند داشت، ولی هر دو مسئله از نظر محققین و بزرگان تاریخ کاملا منتفی و اشتباه است.

این مرجع تقلید تصریح کردند: مطابق تحلیل دانشمندان آگاه، حضرت خدیجه(س) در هنگام ازدواج با رسول اکرم(ص) 25 یا 28 ساله و دوشیزه بود و همسری انتخاب نکرده بود.

این مفسر قرآن کریم افزودند: گروه دیگری از علمای بزرگ شیعه و سنی به این حقیقت معترف بوده اند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه حضرت خدیجه(س) در چهره پیامبر اکرم(ص) در همان جوانی آینده فوق العاده ای را مشاهده می کرد، گفتند: در هنگام ازدواج با حضرت به رغم نکوهش فراوان زنان عرب که چرا زن باشخصیت و ثروتمندی با جوانی یتیم و فقیر ازدواج می کند، با افتخار خواستگاری ابوطالب را برای رسول اکرم(ص) پذیرفت.

ایشان افزودند: مهریه حضرت خدیجه کبری(س) نود مثقال طلا بود و این بانوی بزرگوار فرمود، خود من این نود مثقال طلا را به رسول اکرم(ص) هدیه می دهم تا ایشان به من بدهد.

معظم له با بیان اینکه این بانوی بزرگوار در تمام دوران زندگانی خود دائما مظلوم و در فشار بود، اظهار داشت: در هنگام وضع حمل حضرت خدیجه(س)، زنی برای کمک به حضرت خدیجه(س) نیامد تا اینکه چهار زن بهشتی برای تولد حضرت زهرا(س) در لباس انسان حاضر شدند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه پاکدامنی و عفاف حضرت خدیجه(س) در عصر جاهلیت زبانزد خاص و عام بود، گفتند: عصر جاهلیت، عصر آلودگی زنان بود، ولی پاکدامنی و عفاف حضرت خدیجه(س) زبانزد خاص و عام بود و بر این اساس ایشان را ملقب به عنوان «طاهره» کرده بودند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کردند: یکی از عالمان اهل سنت می گوید حضرت خدیجه(س) سیده زنان عالم در زمان خود بود و مناقبش بسیار است و صاحب کمال، عاقل، جلیل القدر، پرهیزگار و از اهل بهشت است.

ایشان افزودند: همچنین این عالم اهل سنت تصریح کرده که عایشه به حضرت خدیجه(س) رشک می برده، زیرا رسول اکرم(ص) بعد از وفات حضرت خدیجه(س) نیز بسیار از او یاد می کردند و از جمله کراماتش این است که پیامبراکرم(ص) پیش از او با زنی ازدواج نکرده بود و تا هنگام زندگانی حضرت خدیجه(س) با کسی ازدواج نکرد و فرزندان پیامبر از او هستند.

معظم له با اشاره به اینکه متعصبان با تاریخ اسلام بازی کرده اند، گفتند: مخصوصا عمال بنی امیه این مسئله را به حد زیاد رساندند؛ مرحوم علامه امینی می گوید عمال بنی امیه سعی کردند به تمام کسانی که به نوعی با امام علی(ع) ارتباط، دوستی و علاقه داشتند، انگ بزنند و شخصیت آنها را تخریب کنند.

این مرجع تقلید افزودند: این افراد به ابوذر وصله کمونیسم بودن وارد کردند، در حالی که سابقه تاریخی و علمی ابوذر مشخص است و از یاران برتر رسول اکرم(ص) بود؛ مشخص است که این مسئله از علاقه ابوذر به حضرت علی(س) منشا می شود.

این استاد برجسته حوزه علمیه تصریح کردند: کسانی که می خواستند بعضی زنان پیامبر(س) را بر حضرت خدیجه(س) برتری دهند، وصله چهل ساله بودن و دوشیزه نبودن را به حضرت خدیجه(س) وارد کردند، در حالی که دروغ است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزودند: همچنین این افراد به پیامبر تهمت می زنند که ثروت حضرت خدیجه(س) دلیل جاذبه ایشان برای رسول اکرم(ص) بوده است.

ایشان با بیان اینکه دوران زندگانی حضرت خدیجه(س) الگویی برای همه زنان و مردان عالم است، گفتند: حضرت خدیجه(س) همه جان و مال خود را تقدیم رسول اکرم(ص) کرد.

آیت الله العظمی جوادی آملی: جاهلیت دارای فرهنگ تقلید و دلالی بود، اما در این فضا، حضرت خدیجه بانویی موحده و عالمه بود و ما فخر می کنیم که چنین مادری داریم و دوازده معصوم از ایشان است/ اقتصاد ربوی تجارت رسمی جاهلیت بود و خدیجه (س) نظام اقتصادی ربوی را تحریم کرد.

حضرت آیت الله جوادی آملی نیز با قدردانی از دست اندرکاران برگزاری این همایش، اظهار داشتند: از ذات اقدس الهی مسئلت می کنیم به برکت دعای ولی خود، خیر دنیا و آخرت را عنایت کند.

ایشان افزودند: این همایش وزین علاوه بر صبغه دینی و علمی، از صبغه حقوقی هم برخوردار است؛ زیرا حقوق متقابل مادر و فرزند ایجاب می کند که فرزند، مادر خود را بشناسد و بشناساند و بر این پیوند فرزند و مادری فخر کند.

معظم له تصریح کردند: اگر حقوق مادر لازم و مشروع است و اولین حق، شناخت پاکدامنی مادر است، خیلی دیر به برگزاری این همایش اقدام کرده ایم.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه جاهلیت را عقلانیت کردن نه کاری سخت، بلکه کار هر حکیم و متکلمی نیست، اظهار داشتند: تبدیل کردن فرهنگ جاهلی به فرهنگ عقلانی کار هر عالم و فقیهی نیست، در دوران جاهلیت معیار تصدیق و تکذیب، برهان نیاکان بود و چنین ملتی مرده است.

حضرت آیت الله جوادی آملی تصریح کردند: حضرت خدیجه(س)، پیش از بعثت خدا را موحدانه عبادت کرده و به نبوت عامه و انبیای ابراهیمی معتقد بوده است.

ایشان با تاکید بر اینکه حضرت خدیجه(س) از انبیای ابراهیمی اندوخت و آموخت، اظهار داشتند: بین دلالان علم با متکلم، مفسر و فقه تفاوت است؛ حضرت خدیجه در عصر دلالی، محقق بود و پیش از بعثت، خدا را موحدانه عبادت می کرد.

معظم له با تاکید بر اینکه ما فرزند حضرت خدیجه(س) هستیم، گفتند: آیا سزاوار نیست شخصیت حضرت خدیجه(س) را معرفی کنیم؟

این مرجع تقلید با بیان اینکه کافر فاقد برهان است، ابراز داشتند: جاهلیت دارای فرهنگ تقلید و دلالی بود، اما در این فضا، حضرت خدیجه بانویی موحده و عالمه بود و ما فخر می کنیم که چنین مادری داریم و دوازده معصوم از ایشان است.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه حضرت خدیجه(س) فرهنگ عقلانیت را در فضای جاهلی پیاده کرد، اظهار داشتند: اقتصاد جاهلی در محدوده ربا ظاهر می شود.

 

از آمریکا کاری ساخته نیست

حضرت آیت الله جوادی آملی در ادامه با اشاره به اینکه از آمریکا کاری ساخته نیست، گفتند: ما هشت سال جنگ خارجی و دوسال جنگ داخلی با آمریکا داشتیم؛ در تمام این ده سال آمریکای پلید نقش داشت و نتوانست کاری کند و نمی تواند کاری کند چرا که خدا با ما است.  

 

خیلی ها از گزینه نظامی روی میز آمریکا حساب می برند

حضرت آیت الله جوادی آملی تصریح کردند: اگر آمریکا بگوید گزینه نظامی روی میز من است خیلی ها حساب می برند اما «خدا و ما ادراک ما خدا»؛ خداوند فرمود گزینه نظامی روی میز قرآن من است.

 

نظام اقتصادی ربوی، تجارت رسمی در دوران جاهلیت بود

ایشان با بیان اینکه نظام اقتصادی ربوی و دامن فروشی یک تجارت رسمی در دوران جاهلیت کهن بود، افزودند: حضرت خدیجه(س) بر هر دو خط بطلان کشید؛ هم ربا را تحریم کرد و هم بانویی پاکدامن بود.   

معظم له افزودند: امروز اقدامات جاهلی در فضای مجازی تجارت رسمی برخی افراد شده است. 

این مرجع تقلید با بیان اینکه رهاورد حضرت خدیجه(س) در اسلام، تبدیل فرهنگ جاهلیت به فرهنگ عقلانیت است، گفتند: تحریم بانک های ربوی و مراکز فساد در فضای مجازی و غیرمجازی از کارهای مادر مادر ما است؛ پدر و مادر حقی دارند و ما نیز باید راه آنها را ادامه بدهیم.  

 

به سلام و زیارت نباید اکتفا کرد

این استاد برجسته حوزه بر لزوم حرکت در مسیر حضرت خدیجه(س) تاکید کردند و گفتند: راه مادر را باید برویم و نباید به "السلام علیک" و "زیارت" اکتفا کرد.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به اینکه حضرت خدیجه(س) روزها برای رسول اکرم(ص) تا غار حرا غذا می بُرد، ابراز داشتند: رفتن به کوه حرا، عدم وسیله و این راه طولانی کار حضرت خدیجه(س) بود،  

ایشان با اشاره به اینکه حضرت خدیجه(س) مریم ثانی است، اظهار داشتند: کمال انسان در روح حضرت خدیجه است؛ روح مجرد است و "مجرد نه مذکر و مونث" است و دین آمده که این "مجرد" را شکوفا کند و بر این اساس الگو بودن ایشان مذکر و مونث ندارد.

معظم له با بیان اینکه براساس آیات قرآن کریم الگوی جامعه بد زن حضرت نوح و لوط است، گفتند: مریم(س) الگوی جامعه خوب است و اختصاصی به زنان ندارد. 

 

هیچ کمالی مشروط به مرد یا زن بودن نیست

این مرجع تقلید افزودند: در اسلام هیچ کمالی از کمالات الهی مشروط به ذکورت یا ممنوع به انوثت نیست؛ این گونه نیست که مرد بودن شرط باشد یا زن بودن مانع باشد.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه ولایت پشتوانه نبوت و رسالت است، اظهار داشتند: رسالت کار اجرایی است و رسول اکرم رسالت خود را به عنوان ولی خدا ابلاغ کرد. 

این مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه علم ائمه معصومین(ع) نامحدود است، گفتند: علم ولی خدا به علم الهی وابسته است و بر این اساس تمام شدنی نیست.

 

فقاهت و ولایت کمال است نه مرجعیت!/ مرجع نشدن زن هنر نیست

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه مرجعیت کار اجرایی است، اظهار داشتند: آنچه مهم است فقاهت و اجتهاد است؛ زن می تواند در حد صاحب جواهر یا بالاتر باشد و چندین شاگرد تربیت کند و آنان مرجع شوند؛ مرجع نشدن زن هنر نیست مگر مرجع شدن مرد کمال است؟

ایشان افزودند: آنچه کمال است ولایت است که حضرت زهرا(س)، حضرت خدیجه(س) و حضرت معصومه(س) دارد.   

معظم له با اشاره به اینکه حضرت خدیجه(س) ولی الله است، گفتند: چرا ما حضرت خدیجه(س) را اسوه قرار ندهیم؛ ما فرزندان مادر خود حضرت خدیجه هستیم و چرا به مادر خود اقتدا نکنیم؟

ایشان تصریح کردند: فرزندان کسانی که از بیوت علمی هستند عموما به مقامی می رسند چون شناسنامه دارند؛ ما شناسنامه داریم و مادر ما حضرت خدیجه(س) است.

معظم له با اشاره به حدیث پیامبر اکرم(ص) مبنی بر اینکه من و علی(ع) پدران امت هستیم، گفتند: حضرت خدیجه(س) مادر ما است و اگر رسول اکرم(ص) و حضرت امیرالمومنین(ع) را پدر خود دانستیم چرا به دنبال حضرت خدیجه(س) و حضرت زهرا(س) به عنوان مادران خود نرویم؟ 

 

امیرالمومنین در پرورشگاه حضرت خدیجه تربیت شد

این مرجع تقلید با بیان اینکه امیرالمومنین(ع) از یک منظر فرزند حضرت خدیجه(س) بود، گفتند: حضرت امیرالمومنین(ع) در مقطعی از زندگی در پرورشگاه حضرت خدیجه(س) تربیت شد و ایشان تربیت شده مکتب رسول خداست.

 

حضرت خدیجه ام المومنین فقهی، فرهنگی و اقتصادی است

حضرت آیت الله جوادی آملی در ادامه تصریح کردند: حضرت خدیجه نه تنها ام المومنین فقهی بلکه ام المومنین فرهنگی و اقتصادی است.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه انسان به هر اندازه که استعداد دارد و متوجه می شود مسئول است، گفتند: اگر احساس می کنیم با صاحب جواهر و شیخ انصاری کلنجار می رویم و حاضر نیستیم هر حرفی را بپذیریم و    این روحیه دلالی در ما نیست و روحیه تحقیق در ما است، مسئول هستیم.

معظم له افزودند: چنین طلبه ای اگر ائمه جمعه، جماعات و نماینده بشود، بعید است بتواند در روز قیامت جواب خدا را بدهد.  

 

نهال فروشی غده ای برای حوزه های علمیه است

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه این نهال فروشی غده ای برای حوزه های علمیه است، گفتند: حوزه های نجف را مرجعیت دینی حفظ می کند؛ دین مردم با مرجعیت است؛ اگر طلبه ای آن هوش را در خود می بیند باید بداند این هوش را ارزان نفروشد؛ این نهال فروشی برای حوزه آسیب و آفت است.

 

طلاب مستعد فقط باید در حوزه بمانند

حضرت آیت الله جوادی آملی افزودند: قاضی شدن، امام جمعه و جماعات شدن واجب کفایی است و ما باید تامین کنیم و وظیفه ما نسبت به نظام محسوب می شود اما اگر کسی استعداد زیادی داشته باشد فقط باید در حوزه بماند، تدریس و تالیف کند و شاگرد و مجتهد پرورش دهد.  

ایشان با بیان اینکه امروز غرق نعمت هستیم و انقلاب اسلامی صدها سوال آورده که باید جواب دهیم، اظهار داشتند: همه ما با تفسیر آشنا هستیم؛ از فیض تا المیزان چهارصدسال فاصله است و حوزه ها چهار قرن خاموش و مرده بود و قرآن مهجور بوده است.

معظم له با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی صدها مسئله آورده و صدها جواب می خواهد، گفتند: پاسخ این صدها سوال از طلبه ای که برود امام جمعه و جماعت شود، ساخته نیست و فقط از طلبه ای که زرین فکر است، برمی آید؛ با قناعت می توان زندگی کرد و زندگی آبرومندی داشت.

این مرجع تقلید با اشاره به مقاومت حضرت خدیجه(س) در دوره شعب ابی طالب، گفتند: علیه تحریم قیام کردن الگوگیری از حضرت خدیجه(س) است.

 

امروز شبهه علمی کانت و هگل جوان ما را بی نماز می کند

این مفسر قرآن کریم با اشاره به تفاوت ساختار شبهات در گذشته و امروز، گفتند: امروز شبهه علمی شبهه کانت و هگل ها است که جوانان ما با سجاده به دانشگاه می روند و بی سجاده باز می گردند.

ایشان در پایان خاطرنشان کردند: امیدواریم از این همایش ها، علم و عمل صالحی نصیب همه ما بشود.

آیت الله محمدی ری شهری نیز در اختتامیه همایش با قدردانی از دست اندکاران برگزاری این همایش، اظهار داشت: تکریم و تعظیم حضرت خدیجه اقدام شایسته ای است و برگزاری این همایش ان شاء الله پربرکت و تاثیرگذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه حضرت خدیجه(س) یکی از شخصیت های ممتاز، بافضیلت و بسیار تاثیرگذار در تاریخ اسلام است، اظهار داشت: پیامبر خدا تعابیر بلندی در تجلیل از این شخصیت در کنار سه بانوی بزرگ دیگر دارد؛ به تعبیری که شیعه و سنی نقل کرده اند برترین زنان جهانیان حضرت خدیجه، حضرت فاطمه(س)، حضرت مریم و آسیه هستند.

تولیت حرم عبدالعظیم حسنی(ع) تصریح کرد: همچنین در تعبیر دیگری نقل شده برترین زنان اهل بهشت این چهار بانوی بزرگوار هستند؛ در روایت دیگری نقل شده که این چهار بانوی بزرگوار، کامل ترین زنان جهان در تاریخ بشر هستند.

وی با بیان اینکه این چهار بانوی بزرگوار در تاریخ جهان به قله انسانیت دست یافتند، اظهار داشت: کمالات شخصیت های بزرگ به دو بخش کمالات غیراختیاری و اختیاری تقسیم می شود؛ همچنین کمالات اختیاری شامل دو بخش کمالات اختصاصی و غیراختصاصی است.

تولیت حرم عبدالعظیم حسنی(ع) با اشاره به سه خصلت غیراختیاری، گفت: براساس روایتی اگر کسی دارای عقل، زیبایی و فصاحت باشد، کامل است.

آیت الله ری شهری تصریح کرد: سلسله کمالاتی نظیر اخلاق، اعتقاد و اعمال نیکو وجود دارد که اختیاری است و انسان می تواند آنان را کسب کند.

وی در ادامه به کمالات حضرت خدیجه(س) اشاره داشت و گفت: عقل، جمال و فصاحت از کمالات غیراختیاری حضرت خدیجه(س) بوده است.

رئیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث همچنین به کمالات اختیاری و اختصاصی حضرت خدیجه(س) اشاره داشت و افزود: این بانوی بزرگوار نخستین بانویی بود که به اسلام ایمان آورد.

آیت الله ری شهری تصریح کرد: همچنین حضرت خدیجه نخستین و بزرگ ترین ثروتمندی بود که ثروت عظیم خود را در راه خداوند و اسلام قرار داد.

وی افزود: اسلام با منطق رواج پیدا کرد و شمشیر علی(ع) موانع را از سر راه برداشت و ثروت حضرت خدیجه(س) به ترویج اسلام کمک کرد.

تولیت حرم عبدالعظیم حسنی(ع) خاطرنشان کرد: حضرت خدیجه نخستین بانویی بود که رسول خدا(ص) با ایشان در همه امور مشورت می کرد و این مسئله نشان دهنده جایگاه قدرت فکری این بانوی بزرگوار است.

آیت الله ری شهری تصریح کرد: حضرت خدیجه تنها بانویی بود که تداوم دهنده نسل ائمه معصومین(ع) شد.

وی در ادامه به کمالات اختیاری غیراختصاصی حضرت خدیجه(س) اشاره داشت و گفت: پاکدامنی و طهارت این بانوی بزرگوار موجب شد که ملقب به عنوان طاهره شوند.

تولیت حرم عبدالعظیم حسنی(ع) افزود: زنان و مردان جهان می توانند از ویژگی پاکدامنی حضرت خدیجه(س) الگوگیری کند.

آیت الله ری شهری با بیان اینکه یکی از ویژگی های حضرت خدیجه(س) صداقت بود، گفت: صداقت، انفاق و ایثار این بانوی بزرگوار قابل الگوگیری برای مسلمین است.

وی با اشاره به اینکه حضرت خدیجه(س) در شرایط غربت اسلام به دفاع از ارزش های دینی پرداخت، گفت: این بانوی بزرگوار از فرهنگ و عقاید اسلامی دفاع کرد و این مسئله قابل الگوگیری در شرایط نامناسب فرهنگی امروز است.

رئیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، مدیریت اقتصادی را یکی دیگر از ویژگی های حضرت خدیجه عنوان کرد و گفت: مدیریت اقتصادی منافاتی با زن بودن ندارد.

آیت الله ری شهری با اشاره به ازدواج رسول اکرم(ص) و حضرت خدیجه(س)، گفت: این بانوی بزرگوار خواستگارهای زیادی داشت اما به دلیل قرابت، کرامت، اخلاق نیکو و صداقت رسول اکرم(ص) را برگزید.

 

آیت الله اعرافی: حضرت خدیجه(س) پرچمدار گذر از جاهلیت به بعثت بود

آیت الله علیرضا اعرافی نیز عصر امروز در اختتامیه همایش صدف کوثر که در راستای تکریم ام المومنین حضرت خدیجه(س) درتالار بیداری اسلامی جامعه الزهرا(س) برگزار شد، با بیان اینکه برگزاری این همایش احیای یک امر مقدس بود، اظهار داشت: این پدیده مبارک و زنده نگاه داشتن ام المومنین و پرچمدار دفاع از رسالت را باید تبریک گفت.
وی با بیان اینکه حضرت خدیجه زندگی درخشان و پرفروغی داشتند، گفت: حضرت خدیجه شخصیت کم نظیری است و در معراج از او نام برده شده است و این یک افتخار و عظمت است.
مدیر حوزه های علمیه با اشاره به اینکه درجه معرفت و عرفان ناب حضرت خدیجه کم نظیر بود، تصریح کرد: جامعه جاهلیت به معنای "انحلال و فروریزی همه ارزش های متعالی و انسانی"، "انحراف گراییدن جامعه" و "سقوط از مبانی انبیای الهی" بود.
آیت الله اعرافی افزود: هزاران نفر زیر چرخ های بی رحم انحراف و بت پرستی از بین رفتند و معدود انسان هایی استوار ماندند و از میان آنها، تعدادی مسیر رسالت را برگزیدند و حضرت خدیجه(س) یکی از آن افراد بود.
وی تصریح کرد: حضرت خدیجه(س) در اواخر جاهلیت که ظلمت بر جزیره العرب حاکم بود، معرفت عمیق و نابی داشت و موحدانه ایستادگی کرد. حضرت خدیجه همچون خورشید در دوره جاهلیت فروزان بود و اعماق و ژرفای تاریخ را درک کرد و بوی رسالت را استشمام کرد.

حضرت خدیجه در دوران گذر از جاهلیت به تمدن بعثت نقش آفرین بود

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه حضرت خدیجه در دوران گذر از جاهلیت به تمدن بعثت نقش آفرین بود، گفت: این بانوی بزرگوار پرچمدار دوره گذار و انتقال از ظلمت به نور بود.
وی تصریح کرد: گذر از جاهلیت به جهان بعثت یک انقلاب عظیم بود و حضرت خدیجه از قهرمانان این محور و دارای یک نگاه ملکوتی و راهبردی در دوره جاهلیت بود.
مدیر حوزه های علمیه با تاکید بر اینکه حضرت خدیجه(س) الگوی نوینی از زن و خانواده بود، اظهار داشت: حضرت خدیجه(س)، حضرت زینب(س) و حضرت فاطمه(س) سه نگین درخشان اسلام در زمینه الگوی زن و خانواده هستند.
وی تصریح کرد: حضرت خدیجه(س) الگوی "دارایی و معرفت"، "دارایی و حکمت" و"دارایی و مقاومت" بود و این بانوی بزرگوار در سخت ترین شرایط الگوی بی مثالی در ترکیب میان ثروت و ارزش های الهی شد؛  جلوه گاه همه انوار امامت و میراث انبیاء و اولیای الهی از این زن پاک به عالم منتقل شد؛

زن امروز نیازمند بازگشت به حضرت خدیجه است

وی یکی از اهداف زنده نگاه داشتن حضرت خدیجه(س) را شکرگزاری و سپاس از مجاهدت های این بانوی بزرگوار عنوان کرد و گفت: زن امروز نیازمند بازگشت به حضرت خدیجه است و باید از او الهام بگیرد.
امام جمعه قم تصریح کرد: این گرامیداشت منحصر به شیعه نیست و همه امت اسلام و جهان به این بانو نیاز دارد.

با همه وجود، مدافع اعتقاد به امامت هستیم

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه از ابتدای امامت شاهد دو بحث اعتقاد به امامت یا عدم اعتقاد به امامت میان شیعه وسنی هستیم، گفت: با همه وجود، مدافع اعتقاد به امامت هستیم؛ اما بزرگان ما توصیه کرده اند که آن را ابزاری برای خونریزی قرار ندهید و کار تبلیغی و فرهنگی کنید؛ اما جبهه دیگری با معیار دیگری با عنوان گرایش اموی پایه ریزی شد و این ارتباطی با شیعه و سنی ندارد.
وی با بیان اینکه در دنیای امروز می خواهند این دوجبهه بندی را منطبق کنند، گفت: همه مسلمانان برای اهلبیت(ع) جایگاه رفیعی قائل بودند و عشق می ورزیدند.
مدیر حوزه های علمیه افزود: کسانی که در حلب و موصل با نهایت خشونت در مقابل مسلمانان ایستاده اند، تداوم خط اموی هستند و در مقاطعی از تاریخ جلوه گری کرده اند.
آیت الله اعرافی با بیان اینکه خط منحرف تابع تکفیری و اموی به دنبال کوچک شمردن عظمت خاندان رسالت هستند، گفت: آنها به دنبال تحریف فضیلت ها هستند و به اتهام پراکنی و بدل سازی می پردازند.
وی تصریح کرد: گروه های اموی و تکفیری برای اینکه شان حضرت خدیجه(س) را نازل دهند، از هر وسیله و وصله ای استفاده کرده اند.
رئیس جامعه المصطفی افزود: حضرت خدیجه و برخی صحابه گرامی رسول خدا در پشت ابرها قرار دارند و باید تلاش کنیم که این ابرها را کنار بزنیم.

همایش حضرت خدیجه فرا ملی شود

آیت الله اعرافی تصریح کرد: این همایش باید فراملی شود و با مشارکت همه مسلمان معتقد به جایگاه ام المومنین صورت گیرد.
رونمایی از موسوعه حضرت خدیجه(س)

خاطرنشان می‌شود  ظهر امروز در حاشیه همایش صدف کوثر در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره)، مرجع عالیقدر حضرت آیت الله جوادی آملی از "چهار جلد موسوعه حضرت خدیجه(س)" و "دوجلد منتخب مقالات همایش صدف کوثر" رونمایی کردند.

همچنین از حجج اسلام جلال زاده، حسین تهرانی، معراج مهدی رضوی، محمدعلی رضایی اصفهانی؛ علیرضا عالمی و دکتر بانکی به عنوان صاحبان مقالات برتر تجلیل شد.



کلید واژه ها : صدف کوثر حضرت خدیجه(س)
 نظرات کاربران 
نام و نام خانوادگی لطفا نظرتان رو درباره این مطلب وارد نمایید*
پست الکترونیکی
لطفا عبارت بالا را وارد نمایید(سیستم نسبت به کوچک یا بزرگ بودن حساس نمی باشد)

تلگرام  اینستاگرام  آپارات  گوگل پلاس دین پژوهان  ایمیل دین پژوهان
مطالب مرتبط
تازه ترین مطالب
نشاني: قم، خیابان شهید فاطمی (دورشهر) بین کوچه 21 و 23 پلاک 317
تلفن: 37732049 ـ 025 -- 37835397-025
پست الکترونيک : info@dinpajoohan.com
نقل مطلب با ذکر منبع آزاد است
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دبیرخانه دین پژوهان کشور می باشد