العربی   اردو   English   فارسی درباره ما     تماس با ما     اعضای موسسه
سه شنبه 27 آذر 1397
تلگرام  اینستاگرام  آپارات  گوگل پلاس دین پژوهان  ایمیل دین پژوهان
کد : 16627      تاریخ : 1397/9/14 18:43:54      بخش : اخبار دین پژوهی print
مسئله اصلی «علم دینی» شناخت نسبت صحیح میان این دو است عضو هیات علمی دانشگاه باقر العلوم
مسئله اصلی «علم دینی» شناخت نسبت صحیح میان این دو است

 

 

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: دومین نشست از سلسله نشست‌های «مطالعات اسلامی علوم انسانی»، از سوی مرکز تخصصی طوبی با مشارکت مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان، دانشگاه فردوسی، دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم و مجمع عالی حکمت اسلامی مشهد، با حضور اساتید خواهر و فرهیختگان حوزه و دانشگاه در مرکز تخصصی طوبی برگزار شد. در این نشست موضوع «مبانی و چالش های اسلامی شدن علوم انسانی» از سوی حجت الاسلام «حسین سوزنچی»، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

وی ضمن برشمردن برخی تلقی های غلط از مساله از جمله تلقی بطلان همه علوم غربی، تاکید کرد: در خود غرب جریان‌هایی هستند که علیه رویکردهای ضد دینی جریان‌های علمی و فرهنگی در غرب تولیدات علمی دارند و استفاده از نقادی‌های آنها که از درون تمدن غرب است، می تواند برای ما بسیار راهگشا باشد.


سوزنچی مساله اصلی در مساله علم و دین را شناخت دقیق نسبت میان آنها و تحقق این امر را مستلزم شناخت دقیق جایگاه و اهداف هر یک از آنها دانست و بیان کرد:‌ شواهد تاریخی نشان می دهد در طول تاریخ تمدن اسلامی، تلقی ناسازگاری علم و دین مساله مسلمین نبوده است، چرا که در این سنت تاریخی علم درصدد یافتن حقیقت و امری ذومراتب و دارای فضیلت است و دانشمند کسی است که همه منابع شناخت را مورد استفاده قرار می‌دهد.

 

وی اضافه کرد:‌ حال آنکه در غرب از یک دوره به بعد علم درصدد تسلط بر عالم و آدم و امری صرفا تجربی شمرده می‌شود. در دیدگاه قدما علم به موضوع و غایت تعریف می شد و این ماهیت موضوع و غایت بود که روش مورد نیاز را تعیین می کرد، اما در دیدگاه مُدُن، روش بر صدر می نشیند و حدود علوم را تعیین می کند.

 

دانشیار دانشگاه باقرالعلوم(ع) در ادامه انحصار روش علمی به تجربه، نسبیت‌گرایی، نادیده گرفتن ارزش معرفتی مبادی علوم، تفکیک جایگاه ارزش از دانش، غفلت و یا حتی نفی جایگاه عالم در علم را از عواقب منفی نگرش جدید به دانش برشمرد و افزود: علم مجموعه ای از گزاره های معتبر معرفتی است که یک نظام منسجم معرفتی پدید می ‌آورد.

 

وی ضمن تاکید بر معرفت‌زا بودن گزاره‌های دینی و حداکثری بودن قلمرو دین،  این به دلیل ضرورت نبوت از باب احتمال آزمون‌های ویرانگر در مسیر آزمون و خطای علمی به رد این ادعا که دین فقط متون وحیانی را معتبر می‌داند، پرداخت و اعتبار گزاره‌های علمی، از سوی دین را مشروط به اخذ از منبع مورد قبول دین (اعم از عقل و نقل و شهود و تجربه) با ابتناء بر مبانی صحیح و در راستای غایات مطلوب دین (قرب الهی) دانست.



 نظرات کاربران 
نام و نام خانوادگی لطفا نظرتان رو درباره این مطلب وارد نمایید*
پست الکترونیکی
لطفا عبارت بالا را وارد نمایید(سیستم نسبت به کوچک یا بزرگ بودن حساس نمی باشد)

مطالب مرتبط
تازه ترین مطالب
نشاني: قم، خیابان شهید فاطمی (دورشهر) بین کوچه 21 و 23 پلاک 317
تلفن: 37732049 ـ 025 -- 37835397-025
پست الکترونيک : info@dinpajoohan.com
نقل مطلب با ذکر منبع آزاد است
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دبیرخانه دین پژوهان کشور می باشد طراح : دریانت