العربی   اردو   English   فارسی درباره ما     تماس با ما     اعضای موسسه
دوشنبه 3 تير 1398
تلگرام  اینستاگرام  آپارات  گوگل پلاس دین پژوهان  ایمیل دین پژوهان
کد : 16916      تاریخ : 1398/3/19 10:46:45      بخش : دیدگاه دین پژوهان print
دیدگاه علامه عسگری در رابطه با زیارت عاشورا استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: مرحوم علامه عسگری(ره) درباره اصل زیارت عاشورا هیچ موضعی ندارد و آن را می‌پذیرد و بحث ایشان تنها درباره حذف یک سطر از زیارت است.
دیدگاه علامه عسگری در رابطه با زیارت عاشورا

 حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدهادی یوسفی غروی» در همایش گرامی‌داشت مرحوم علامه عسگری  در تهران برگزار شد، به تبیین موضع علامه در خصوص چالشی درباره زیارت عاشورا پرداخت و گفت: این عالم وارسته نسبت به اصل زیارت عاشورا موضعی نداشت اما آنجه که مدنظر برخی از افراد است در ارتباط با حذف یک سطر از زیارت عاشورا بنابر نسخه‌ای از آن است.
وی اظهار داشت: مرحوم شیخ طوسی در کتاب «مصباح المتهجد» به نقل از کتاب «کامل‌الزیارات» در این قسمتی از زیارت عاشورا مبنی بر «ااَللَّهُمَّ خُصَّ اَنْتَ اَوَّلَ ظالِمٍ بِاللَّعْنِ مِنّى وَابْدَأْ بِهِ اَوَّلاً ثُمَّ الثَّانِىَ وَالثَّالِثَ والرَّابِعَ اَللَّهُمِّ الْعَنْ یَزیدَ خامِساً» وقتی امام معصوم (ع) می‌گوید: «اَللَّهُمَّ خُصَّ اَنْتَ اَوَّلَ ظالِمٍ» آیا براساس این فراز از دعا، ظالمی غیر از ظالم آل محمد(ص) قصد شده است؟ یعنی ظالم مطلق که اگر اینگونه باشد امری خلاف سوابق سیاقی روایت به شمار می‌رود.
این پژوهشگر حوزه علمیه این فراز از زیارت عاشورا را به لحاظ لفظی نیز مورد بررسی قرار داد و عنوان کرد: کلمه «اَوَّلاً» از جهت لفظی نکره است که اگر بخواهیم در معنای فارسی آن توجه کنیم می‌شود که من از درگاه پروردگارم می‌خواهم در خصوص یک اولی، لعن را شروع کند لذا چون «اَوَّلاً»  نکره است یک اول معنا می‌شود و این چیز نامعقولی است که یک اولی مورد خطاب قرار گیرد و اگر این صحیح است چرا دومی، سومی و چهارمی همراه با الف و لام عهد آمده است.
وی ابراز داشت: با بررسی نسخه‌های خطی قبل از سال 650 هجری قمری این سطر اضافی در زیارت عاشورا وجود نداشت و در واقع، این اتفاق از سال 650 به بعد در نسخه «مصباح» شیخ طوسی رخ داده که این اثر شیخ طوسی دو نسخه می‌شود یکی با این فراز دعا «ااَللَّهُمَّ خُصَّ اَنْتَ اَوَّلَ ظالِمٍ بِاللَّعْنِ مِنّى وَابْدَأْ بِهِ اَوَّلاً ثُمَّ الثَّانِىَ وَالثَّالِثَ والرَّابِعَ اَللَّهُمِّ الْعَنْ یَزیدَ خامِساً» و دیگری بدون این سطر از دعا تا آنکه علامه مجلسی در کتاب «زادالمعاد» منحصراً نسخه شیخ طوسی غیر مطابق با «کامل‌الزیارات» را نقل می‌کند.
حجت‌الاسلام یوسفی غروی تصریح کرد: تمام حرف بر سر این یک سطر از زیارت عاشوراست که مرحوم علامه عسگری آن را نقل نکرده است لذا این استاد بزرگوار منکر اصلی زیارت عاشورا نبوده است.



کلید واژه ها : زیارت عاشورا سند زیارت عاشورا علامه عسگری یوسفی غروی
 نظرات کاربران 
نام و نام خانوادگی لطفا نظرتان رو درباره این مطلب وارد نمایید*
پست الکترونیکی
لطفا عبارت بالا را وارد نمایید(سیستم نسبت به کوچک یا بزرگ بودن حساس نمی باشد)

مطالب مرتبط
تازه ترین مطالب
نشاني: قم، خیابان شهید فاطمی (دورشهر) بین کوچه 21 و 23 پلاک 317
تلفن: 37732049 ـ 025 -- 37835397-025
پست الکترونيک : info@dinpajoohan.com
نقل مطلب با ذکر منبع آزاد است
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دبیرخانه دین پژوهان کشور می باشد طراح : دریانت