العربی   اردو   English   فارسی درباره ما     تماس با ما     اعضای موسسه
سه شنبه 30 مهر 1398
تلگرام  اینستاگرام  آپارات  گوگل پلاس دین پژوهان  ایمیل دین پژوهان
کد : 17039      تاریخ : 1398/6/21 10:03:09      بخش : اخبار موسسه print
 آیت پیمان حقیقت و ماهیت گریه ، بر مصائب سیدالشهداء علیه السلام
آیت پیمان

    حقیقت مورد باور ما شیعیان این است که پیوند هر فرد در امت اسلامی با واقعه عاشورا،  به نفی ظلم ، برائت از دشمنان دین خدا و بیزاری از ظالمان میانجامد و آیین های عاشورایی موجب  تبیین فرهنگ جهاد ، اخلاق جنگ و صلح و نظریه عدالت ، و تلاش برای حقوق بشر و  تشکیل جبهه واحد برای خونخواهی مظلومان ، آن هم در رکاب امام زمان (عج)  است و نقطه آغاز این تحول  پیوند عاطفی و گریه ناشی از این دلبستگی و پیوند  است.

    عزاداری برای سرور آزادگان و اصحاب وفادارش  به ارتقای وجدان فردی و سپس وجدان اجتماعی منجر می شود و پیامدهای گریه و آثار آن، موجب انباشته شدن معرفت به حق طلبی عاشورایی و زمینه ساز برای درگیر شدن حق طلبان   در تقابل و مبارزه همیشگی ، همه زمانی و همه مکانی جبهه حق با جبهه باطل در سراسر جهان می گردد .

    چنین گریه ای موجب اقتدار روحی، تقویت اراده و ایمان ،  هدف دار شدن و برانگیختگی حماسی ، و دمیدن روح مقاومت برای ایثار و جهاد  در امت ها میگردد و هیچگاه  موجب  افسردگی و خودکشی که برخی افراد نا آگاه  به فلسفه عزاداری تصور کرده اند ،  نشده و نخواهد شد.

آنان که عزاداری را موجب افسردگی بدانند ، فلسفه ، ماهیت و اهداف گریه بر سیدالشهداء را نیاموخته و یا از آن غفلت ورزیده اند .

   اظهار نظرهای غیر کارشناسی و غیر علمی برخی افراد در مورد آثار عزاداری و گریه ، و شبهات این افراد ناشی از بی اطلاعی  آنها  از مبانی قرآنی و روایی مکتب شیعه  در این مورد است. 

   این شبهه در بعضی افراد ،  ناشی از عدم شناخت فلسفه و ماهیت عزای سیدالشهدا و پی نبردن به  اهداف و آثار و برکات آن است.

   مفاهیم  زیارت عاشورا و شعائر حسینی و گریه بر سیدالشهداء و آیین های محرم و اربعین بیانگر این واقعیت است که عزادار، تا احساس نیاز و انکسار در پرتو مصیبت زدگی را نداشته باشد به مراحل بالاتر دست نمی یابد ،  چون گریه و عزاداری ، مدخل و نقطه ی آغاز ورود  عزادار واقعی به جبهه ی تاریخی رویارویی حق و باطل ،  در سایه فرهنگ عاشوراست.

    اولین ثمره ای که در گریه و  توجه به مصیبت سیدالشهدا برای انسان حاصل می شود «دشمن شناسی» است و این گریه، نه تنها عامل تخدیر و روان پریشی نیست، بلکه عواطف تاریخی و اجتماعی بشر را نیز به بلوغ می رساند  زیرا  این  مردمِ عزادار سیدالشهدا هستند که خطاب به اصحاب امام حسین «یا لیتنا  کنت معکم فافوز  معکم فوزا" عظیما  » می گویند و در یک ارمان الهی ، آرزوی در کربلا بودن و هم جبهه شدن با خیمه گاه غریب و مظلوم  سالار شهیدان را دارند.


    این گریه و اشکِ با معرفت برای سیدالشهداء است که شوق حضور در رکاب امام زمان (عج) و نفس کشیدن در دولت حقه ی ولی عصر (عج) را در دلها زنده می کند زیرا فقط سوگوار سالار شهیدان است که میگوید : «ان یرزقنی طلب ثارکم مع امامِِ مهدی ...». و بسیار واضح است عزادارانی که این شعار ها و آرمان های والا و اهداف  متعالی را در زندگی دارند ،  هرگز افسرده نمی گردند و بی هدف و نا امید نیستند که دست به خودکشی بزنند !!

  حقیقت جویان علم  ، احرار و آزادگان  ، و طالبان فوز و رستگاری بایستی این فلسفه عزاداری را بیاموزند تا راه را گم نکنند.

  تاریخ گواه بر آن است که منع و نکوهش عزاداری ها و توسّلات و جلوگیری از مجالس ذکر مصیبت و روضه خوانی  برای مصائب عاشورا و دیگر مصائب آل الله و القای شبهات از سوی دشمنان، دلیلی نداشته است جز اینکه می دانسته اند، گریه بر مصائب سیدالشهدا و اصحابش، و هرگونه ذکر اهل بیت ،  دل ها را از هر نوع آرزوهای دنیایی و جبهه گیری های مادّی و هواهای نفسانی  پاک می کند و علقه ها و زنجیر های اسارت دنیا را از انسانها  می گشاید و  اساس «سلم» و «حرب»، قلوب را بر محور آرمان های والای سیدالشهدا و روحیه حق طلبی و عدالت خواهی  انسان ها را در مقابل طاغوت ها  استوار می کند.

  و برای همین حریّت بخشی است که  مستکبرین تاریخ همیشه از عزاداری سیدالشهدا  ترسیده اند .

  همه عقلای عالم میدانند که گریه هدف نیست و نردبان ارتقاء روحی و معنوی برای یک اقدام اجتماعی و فراگیر است ، گریه به احساسات جهت صحیح می دهد و جامعه را به برقراری احکام دین بر محور ولایت و امامت معصومین علیهم السلام ترغیب می کند.

    امامان اهل بیت در احادیث  نورانی و  هدایتگر  خویش ، هم خود در رثای سید الشهدا گریسته اند و هم شیعیان را امر به گریستن نموده اند و برای گریه بر جَد مظلومشان  ، وعده های بزرگی همچون بخشش گناهان بزرگ و کوچک و ورود در  دایره رحمت واسعه الهی و تنعم در بهشت آخرت داده اند.

  کسانی که نظرات غیر صحیحی در مورد گریه و عزاداری ابراز کرده اند ، برای دست یابی به حقیقت ،  با خواندن تفاسیر  آیاتی همچون آیه ۸۳ سوره مائده که پرشدن چشم ها و جاری شدن اشک ها  را نتیجه  معرفت یافتن و شناخت حق و نشانه کمال یافتن  ایمان به خداوند و پی بردن به حقایق الهی میداند ، به آثار مثبت گریه واقف شوند آنگونه که خداوند فرموده است : وَإِذَا سَمِعُوا مَا أُنْزِلَ إِلَى الرَّسُولِ تَرَىٰ أَعْيُنَهُمْ تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ مِمَّا عَرَفُوا مِنَ الْحَقِّ ۖ يَقُولُونَ رَبَّنَا آمَنَّا فَاكْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِينَ .

و طالبان حق با بایستی با غور کردن و بررسی در روایات وارده از جانب ذوات مقدسه معصومین علیهم السلام در مورد عزاداری و گریه بر سید الشهداء و توصیه های آن امامان بزرگوار بر مداومت بر این گریه ، با فلسفه و اهداف آن  آشنا گردند  تا  به این حقیقت پی ببرند که گریه بر سیدالشهداء علیه السلام موجب بیداری فطرت و زدودن زنگارهای غفلت و گناه و سبب تعالی و بهجت معنوی روح میگردد و قدرت و استحکام  ایمان را می افزاید و انسان را از  افسردگی و سستی و بی هدفی و سرگشتگی و پوچ گرایی نجات می بخشد .

در مکتب ما،  در کنار این فلسفه ، به بالا بردن روحیه نشاط و امید  در جامعه نیز توجه و اهتمام وجود دارد  و تباینی بین این دو نیست بلکه این نگارنده معتقد هستم که خداوند متعال هم خنده و هم گریه را  به مقتصای طبیعت و فطرت انسان تشریع فرموده است و تقدم رتبی هم برای خنده بر گریه قائل شده است ،  و یک آیه کامل مبارکه  ۳۴  در سوره نجم به آن اختصاص داده و  فرموده است : " انه هو اضحک و ابکی".

 در منابع سنن النبی و سیره رسول خاتم  هم فراوان آمده است که پیامبر اعظم  همیشه متبسم بودند و حضورشان همه جا موجب انبساط خاطر و شادمانی مسلمانان بود  و بنا براین معتقدیم  که روحانیون ما باید هنر خنداندن هم داشته باشند و رسانه ملی ما و آموزشگاهها ی ما و مراسم دینی ما در جای خودش به ایجاد فرح و نشاط و بسط شادمانی در جامعه نیز نباید کوتاهی کنند .

   پر واضح است که راه ایجاد نشاط و شادی در جامعه به  تخطئه آیین های مذهبی و سنت عزاداری نیست بلکه  مهمترین و موثرترین عوامل ، رفع موانع اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و حل معضلات معیشتی و  خانوادگی همچون اشتغال ، ازدواج و مسکن جوانان است .

  و این امور حیاتی ، مسئولیت  اصلی دولتمردان و وزرا و نمایندگان مردم است که اگر به درستی به آن عمل کنند ،  افسردگی و نا امیدی و خودکشی از جامعه بر طرف میشود .      والعاقبه للمتقین.



کلید واژه ها : حقیقت گریه ماهیت گریه دکتر پیمان
 نظرات کاربران 
نام و نام خانوادگی لطفا نظرتان رو درباره این مطلب وارد نمایید*
پست الکترونیکی
لطفا عبارت بالا را وارد نمایید(سیستم نسبت به کوچک یا بزرگ بودن حساس نمی باشد)

نشاني: قم، خیابان شهید فاطمی (دورشهر) بین کوچه 21 و 23 پلاک 317
تلفن: 37732049 ـ 025 -- 37835397-025
پست الکترونيک : info@dinpajoohan.com
نقل مطلب با ذکر منبع آزاد است
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دبیرخانه دین پژوهان کشور می باشد طراح : دریانت